הנוסע הצפוני
Member
ברמה התאורטית יתכן שבעתיד זה יקרה וצומת מגדל תחליף את טבריה כמרכז אזורי בגלל שינויי אופי העיר, אבל כרגע זה לא המצב. צומת מגדל אטרקטיבית בעיקר לתיירים שעוברים בה בדרך לצפון ומציעה מעט מאוד דברים שהמקומיים צריכים. עבודה ושירותים הם עדיין מקבלים בטבריה או ממשיכים ממנה לערים מרכזיות אחרות.כשהאוטובוס בא כל שעה וחצי הנוחות הזו היא למספר נוסעים מצומצם ביותר כי כל מי שיכול מוצא אלטרנטיבות. השאלה היא איך לנצל את אותם המשאבים בצורה יעילה יותר.
זה לא סוד שהיחסים בין הישובים לערים אינם אידאליים ושבמקרים רבים ישנו מרכז אזורי מחוץ לעיר שבו נמצא למשל התיכון האזורי ויתכן שגם מוסדות כמו קופות החולים או המתנ"סים של הישובים יכולים להיות במרכז כזה במקום שהישובים יסתמכו על העיר. במקרה כזה חיבור תדיר יותר למרכז האזורי שימושי יותר להתיישבות מחיבור לא תדיר לעיר עצמה.
באזור המדובר כביש 90 הוא בן נתיב אחד לכיוון ויש בו כיכרות. המרכז המסחרי נעים וכולל בין השאר תחנת דלק, סופרמרקט, ארומה, מסעדה עצמאית וחנות מטיילים.
למגדל יש פוטנציאל טוב להפוך למרכז אזורי עבור הישובים שמצפון לטבריה, שאופייה משתנה מאד לעומתם.
בעיר גדולה כמו חיפה או אפילו כרמיאל אנשים יכולים לבנות את כל סדר החיים שלהם בהסתמך על תחבורה ציבורית, מי שגר בישוב פריפריאלי ממילא מחזיק לפחות רכב אחד לכן מטרת האוטובוס בישובים כאלה היא לספק רמת שירות מינימלית למקרה בו מסיבה כול שהיא הרכב לא זמין. אם הייתה מעלה את תדירות השירות הישיר בין הישוב לעיר זה היה מצוין, אבל בשימוש במערכת מבוססת החלפות לא שיפרת בזה כלום כי יהיה לך שירות תדיר מהישוב לצומת מגדל ושם אנשים עדיין יחכו חצי שעה לקו הראשי לעיר....אז עדיף היה להם לחכות בבית לקו שנוסע פעם בשעה וחצי.
אגב במקומות בהם באמת יש מרכז אזורי משמעותי מערכת כזאת קיימת. קח לדוגמא את רמת ישי, על הכביש הראשי עוברים לא מעט קווים לחיפה ובכיוון ההפוך לעפולה ונצרת וגם ליעדים אחרים. ואכן ברמת ישי עצמה ובאזור התעשייה יש קווים אזוריים שאף אחד מהם לא נוסע לעיר הראשית, אחד מהם מקשר לרכבת העמק והשאר לישובים קטנים יותר באזור וניתן להחליף גם לקו ראשי בצומת.